۞ سخن روز
تنها انقلاب خطرناک، انقلاب گرسنگان است. من از شورشهایی که دلیل آن بی‌نانی باشد، بیش از نبرد با یک ارتش دویست‌هزارنفری بیم دارم! ناپلئون بناپارت
Saturday, 27 April , 2024
شناسه خبر : 581
  پرینتخانه » استان ها تاریخ انتشار : 06 نوامبر 2018 - 17:26 |
معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد:

‌حدود 500 ایستگاه صلواتی برای زائرین امام رضا(ع) برپا می‌شود

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: ‌حدود 500 ایستگاه صلواتی برای زائرین امام رضا(ع) برپا می‌شود معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: فعالیت‌ها در دهه‌ آخر صفر خصوصا روزهای آخر به دو بخش عمده تقسیم می‌شود؛ زائرین به دو بخش پیاده و […]

‌حدود 500 ایستگاه صلواتی برای زائرین امام رضا(ع) برپا می‌شود

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد:

‌حدود 500 ایستگاه صلواتی برای زائرین امام رضا(ع) برپا می‌شود

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: فعالیت‌ها در دهه‌ آخر صفر خصوصا روزهای آخر به دو بخش عمده تقسیم می‌شود؛ زائرین به دو بخش پیاده و غیرپیاده تقسیم می‌شوند که در بخش غیرپیاده بیش از چهارهزار هیات، جمعیتی بالغ بر چهار میلیون نفر در قالب هیات‌های مذهبی و عمدتا از 16 استان و درصدی هم از سایر استان‌ها به غیر از این 16 استان وارد مشهد می‌شوند.

به گزارش مشهدنیوز، علی بخشی ‌اظهار کرد: بنابراین تقسیم کارهایی که باید انجام شود صورت گرفته است؛ با توجه به این که مدیران کل و روسای شورای مذهبی هیئات در سال‌های گذشته به مشهد دعوت می‌شده و نسبت به مسائلی که در مشهد داشته‌ایم برای مثال مسائل امنیتی، بهداشتی، فرهنگی و ترافیکی مورد توجیه قرار می‌گرفته‌اند؛ به همین علت امسال شورای هیئات مذهبی ما نسبت به توجیه هیات‌های سراسر این 16 استان به صورت نامه‌نگاری اقدام کرده‌اند.

وی عنوان کرد: در سه سال گذشته این اتفاق افتاد و افراد به طور حضوری در مشهد نسبت به مسائل موجود توجیه شدند؛ امسال  نامه‌نگاری‌ها به طور کامل انجام شده و موارد خاصی که مخصوص برنامه‌های امسال بوده به آن‌ها منتقل شده است تا مدیران هیات‌هایشان را نسبت به  مسائلی که در مشهد داریم توجیه کنند، تا این‌که برنامه‌ آخر صفر بدون مشکلی در مشهد داشته باشیم.

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: نسبت به زائران سواره اقدامات دیگری انجام می‌شود، از جمله هیات‌ها و حسینیه‌هایی که محل سکونت و عزاداری این هیات‌ها در مشهد است؛ هیات‌ها نسبت به مسائلی که نیاز است توجیه می‌شوند. البته مواردی که احساس می‌کنیم نکته و مسئله دارد را گوشزد می‌کنیم که این شامل همه نمی‌شود.

علی بخشی ادامه داد: ایستگاه‌های صلواتی داخل شهر مشهد که در آخر صفر راه‌اندازی می‌شود عمدتا در اختیار هیات‌های مشهد و مواردی از ایستگاه‌ها هم در اختیار هیات‌های سایر استان‌ها است که  در میادین و چهارراه‌ها و خیابان‌های اصلی و فرعی مشهد راه‌اندازی می‌شود؛ قرار است ‌حدود 500 ایستگاه صلواتی ‌برپا شود که مجوزهای آن در حال صدور است؛ مسئولین ایستگاه‌ها هم در یک جلسه نسبت به رعایت مراقبت‌های امنیتی، ایمنی، بهداشتی و ترافیکی که باید رعایت کنند توجیه می‌شوند.

وی ابراز کرد: نسبت به ترافیک، بهداشت و امنیت جلساتی در حال برگزاری است که در آن‌ها شرکت می‌کنیم و اگر لازم باشد نکات جدیدی به هیات‌ها منتقل شود، از طریق سازمان تبلیغات و شورای هیئات منتقل می‌شود. در مباحث فرهنگی هم مداحان، سخنرانان و مدیران هیئات توجیه می‌شوند که نکات حاشیه‌دار و مسئله‌دار را نداشته باشیم.

معاون فرهنگی، آموزشی اداره‌ی تبلیغات اسلامی افزود: ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها مسئول معرفی این افراد به فرمانداری‌ها برای اخذ مجوز پیاده‌روی بودند که باید حتما هیئت مذهبی مسئولیت کاروان پیاده را بر عهده داشته باشد، چرا که اشخاص حقیقی و افراد نمی‌توانند مسئولیت کاروان‌ها را داشته باشند. به این علت که اگر نکته‌ یا مسئله‌ای باشد باید با یک شخصیت حقوقی مواجه بوده تا بتوانیم پیگیری‌های لازم را داشته باشیم.

بخشی بیان کرد: شناسایی‌ها از یک ماه گذشته شروع شده و تقریبا کامل شده است؛ مگر در موارد اندکی در برخی از شهرستان‌ها که به زودی تکمیل خواهد شد؛ شهرستان‌های دور ما مانند گناباد، بردسکن حرکت را شروع کرده‌اند و آخر هفته کاروان‌هایی با فاصله‌ بیش از 250 کیلومتر حرکت خود را آغاز می‌کنند.

وی پیرامون ایستگاه‌های بین‌راهی که قرار است در اموری مانند جای خواب، امکانات بهداشتی، غذا و موارد پزشکی به زائران پیاده خدمت‌رسانی کنند خاطرنشان کرد: حدود 270 ایستگاه خدمت به زائرین پیاده از سوی خیرین و هیئات مذهبی ایجاد می‌شود که صد در صد مردمی است.

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: مجوز و شناسایی مسئول این ایستگاه‌های بین‌راهی  با شورای هیئات مذهبی ما است که بیش از 120 مجوز صادر شده است و باقی مجوزها در محل ایستگاه‌ها پس از بررسی‌های لازم صادر خواهد شد.

بخشی تاکید کرد: مدیران ایستگاه‌ها هم باید تصویری از مجوز را در یک بنر 50*70 جلوی ایستگاه نصب کنند تا زمانی که مردم و مسئولین ارزیابی ما مراجعه می‌کنند از مجوز این ایستگاه اطمینان حاصل کنند.

وی افزود: پارسال قرارگاه فرهنگی زائرین پیاده در سازمان فرهنگی- اجتماعی آستان قدس رضوی تشکیل شد و سازمان تبلیغات اسلامی در بخش کمیته‌ تبلیغات عضو است و نسبت به زائرین پیاده، حرکت مبلغان و مبلغات نظارت دارد، چرا که حرکت مبلغین خانم و آقا از مبدا با ما و در مسیر با دستگاه‌های تبلیغاتی دیگر مانند دفتر تبلیغات، حوزه‌ علمیه، اوقاف و … بوده است.

معاون فرهنگی، آموزشی اداره‌ تبلیغات اسلامی خراسان خاطرنشان کرد: در سکونت‌گاه‌های مشهد تقسیم کار شده است؛ حدود 100 اسکان با ما است و تامین باقی اسکان‌ها یا دیگر دستگاه‌ها است.

علی بخشی در مورد انتخاب و آموزش مبلیغین ابراز کرد: آموزش‌های زیادی برگزار کرده‌ایم و امسال بهترین سالی بود که توانستیم به موقع آموزش‌ها  را منتقل کنیم.

وی اضافه کرد: بسته‌های فرهنگی ویژه‌ مبلغین، مدیر و زائر هم با کمک آستان قدس رضوی و دستگاه‌های دیگر تولید و به ما تحویل داده شده است، ما هم به شهرستان‌ها ارسال کرده‌ایم.

معاون فرهنگی-آموزشی اداره تبلیغات اسلامی خراسان گفت: کتاب‌هایی مخصوص روحانیون کاروان‌ها تهیه و ارسال شده است. برای این‌که بتواند نیازهای زائر را برطرف کنند، هدایایی که برای خود زائر تدارک دیده‌ایم از جمله جا مهری، هدایای ویژه کودکان، نوجوانان و خانم‌ها که تحویل روحانیون خانم و آقا می‌شود تا در طول مسیر با اقدامات جذاب فرهنگی زائر را متوجه حرکت خوبی که شروع کرده کنند تا بتوانیم زائر و زیارت بهتری داشته باشیم.

بخشی عنوان کرد: بیش از 90 درصد روحانیون مستقر در شهرستان‌ها هستند، روحانیونی که در طول سال به روستاها و مناطق محروم شهرهای استان اعزام کرده‌ایم از آن‌ها خواهش کرده‌ایم که کاروان‌های محل خودشان را همراهی کنند؛ حوزه‌های علمیه خواهران شهرستان‌ها هم خانم‌های مبلغه را تامین می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در بخش آقایان بیش از 600 نفر از روحانیون مستقر در هجرت و بیش از 200 نفر خانم حوزه‌های علمیه خواهران در استان از مبدا زائرین پیاده را همراهی خواهند کرد.

معاون فرهنگی-آموزشی اداره تبلیغات اسلامی استان افزود: مدیرکل شوراهای هیئات پنج استان هم‌جوار ما خراسان جنوبی، خراسان شمالی، گلستان و استان سمنان در استانداری برای آن‌ها جلسه برگزار شد؛  قبل از آن با مدیران کل خودمان در سازمان برای این افراد جلسه گذاشته بودیم که آن‌ها هم بتوانند روحانی همراه کرده و در مسیرها امکان اقامه‌ نماز و پرسش و پاسخ فراهم کنند.

بخشی ادامه داد: ما  علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی، خدمت‌رسانی مبلغان را هم فرهنگی برداشت می‌کنیم و نگاهی فرهنگی به خدمات غیرفرهنگی داریم و معتقدیم با انجام این کارها نفوذ فرهنگی، ارتباط فرهنگی و اخلاقیات برقرار می‌شود.

وی تاکید کرد: روحانیون همراه با کاروان‌ها روحانیون مستقر خود شهرستان‌ها و مردم هستند و از طریق ما حکم سالانه دارند، پیاده‌روی تا مشهد یک پروژه‌ خاص است و ما از روحانیون خواسته‌ایم در این سفر همراه زائرین باشند تا زائرین و زیارت بهتری داشته باشیم.

انتهای پیام/

برچسب ها
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.